måndag 4 februari 2008

Småländska semlor

Glöm inte bort att äta semlor på Fettisdagen, 5 februari! Min semla är dock helt fettfri- innehåller endast lite lanolin...
Här är bilder på mina små sisalgarn. Nystanen är endast 3-4 cm höga och är inköpta i en Rättvisehandels-butik i Norrköping. Fyra nystan blir en liten virkad korg, bra att ha små saker i som ligger och dräller.

Denna stora korg är också virkad i sisalgarn, dock av grövre kvalité. Jag bröt av 2 virknålar under arbetet! Mönstret finns i boken Roligt att virka av Vibeke Lind. Boken är från 1973.
Mina elever (med ursprung från hela världen) frågar mig; Var kommer du ifrån?
Jag är från Småland säger jag. På P4 har ett program en omröstning av Sveriges skönaste dialekt. Idag var bidraget från min hemstad Vetlanda!
Say no more! Glöm nu inte bort att äta semlor!


2 kommentarer:

petra.m sa...

Hej Lena!
Vilken härlig shoppingdag du haft! Skulle vulja ha en fin stickbutik här där man kan träffa trevligt folk och flanera runt bland garnerna:)Vilken smarrig semla du gjort hur fin som helst.Måste vara härligt att få ut en lön som inte ska betalas tillbaka!!!
Kram petra

Lena sa...

Ja det gäller att njuta av lönen innan csn knackar på dörren och vill att jag ska börja betala tillbaka allt jag lånat av dem....!