tisdag 27 november 2007

Slöjd på 1900- och 2000-talet

De oranga vantarna är klara! De var roliga och lätta att virka, använde virknål nr 7. Vantarna är virkade med fasta maskor med nedtag i bakre bågen.
Pepparkaksgubben behövde sina sockar tills idag. De blev klara men alldeles för stora. Sent i går stod jag och tvätta dem i skållande vatten och rugga dem med potatisborsten. När de torkat i morse hade de krympt! Så bra!
Jag är snart klar med mina studier till lärare. I helgen hittade jag ett litet dokument som min farmor skrivit när hon levde. Min farmor föddes 1880 i Småland. Hon var betydligt yngre än mig när hon som nittonåring började läsa till lärarinna på seminariet i Vetlanda (!) Hon fick sedan tjänst i Norrahammar. Så här skriver farmor Elisabet;
Det var också svårt att leva på den lilla lönen. Jag hade 300 kronor om året, och skulle dessutom ha 60 kronor för slöjden. Men av de 60 kronorna måste jag köpa väv och garn för 15 kronor till flickornas slöjdarbeten.
Lilla farmor, jag tror jag måste sätta upp ett kort på dig i slöjdsalen (när jag får ett jobb!) och berätta om dej.

Bak blev det idag också. Hittade recept i Arlas lilla häfte på minilussebullar.
De blev små, söta och väldigt goda!

3 kommentarer:

Anna sa...

tänk att du är klar snart, du är fantastisk och om mina ungar hade fått ha dig som lärare hade jag varit överlycklig!

ewa sa...

vad roligt Lena att studierna snart är klara! o du blir något, fan va duktig du varit!
sitter nu, sjukskriven med bruten handled, o kollar in många spännande sticksidor! igår klarade jag att sticka knappt ett varv! saknar det oerhört. var i sthlm förra veckan o träffade bl a Lotta, kul.
men jag köpte fina garner som jag längtar efter att göra något med! kan inte ens nysta upp dem!
men jag glädjs med dina resultat!
må gott!/ewa

Lena sa...

ewa, arma dej.Vilket handikapp att inte kunna använda handen. Du får läsa desto mer!
Kram på dej/Lena