söndag 12 augusti 2012

Plaståtervinning

 Förra sommaren var jag i USA. Där läste jag i en tidning hur man kunde göra "ny plast" av gammal. Ett år senare har jag  prövat själv. Jag sparade semesterresans plastpåsar för att göra ett minne från resan.
Strykjärn på svag värme, ett snabbt handlag samt ett bakplåtspapper var vad som behövdes. En del plast smälte väldigt snabbt (!) andra behövde mer tid. Det var roligt och av de nya plasttygerna sydde jag några små förvaringspåsar. Ett roligt sätt att återanvände roliga kassar. En liten varning dock- Den första påsen jag gjorde, som blev den finaste, skulle jag rätta till lite. Jag strök till den lite när den var klar för en plastbit satt lite löst. Glömde att lägga papper inuti så den smälte ihop. Hoppsan, så kan det gå!


2 kommentarer:

Christina sa...

Snälla Du, berätta hur man gör! Det såg roligt ut!

Lena sa...

Prova gärna med några gamla matkassar typ ica. Lägg 2 bitar på varann och ett bakplåtspapper på det. Stryk, var snabb på handen och håll koll på vad som händer! Lägg på en bit plast i taget och bygg ut så stor som du vill att den ska bli. Exprimentera o Lycka till!